Racereport Portocolom International Triathlon

Igår körde jag en träningstävling och säsongens första triathlontävling här på Mallorca i Portocolom. Det var riktigt roligt! Här kommer en liten rapport.

Vi åkte dit tidigt på morgonen för att hinna se starten till den långa distansen (1000 m sim – 100 km cykling – 10 km löpning) då både coachen och Fredrik Bäckson skulle köra och för att hinna dit innan avspärrningarna av vägarna. Det var bra att se i förväg hur simstarten gick till. Den går inte på uttalad tid som jag är van vid utan de säger åt en att hoppa i vattnet och sen går startskottet när de tycker de flesta har hunnit i vattnet typ. Så vissa stod kvar på bryggan, 25 m från startlinjen.

Min distans är hälften av den långa, dvs 500 m simning, 50 km cykling och 5,2 km löpning.

Vi såg dem växla ut till cyklingen sen var det dags att själv gå in i sin egen tävlingsbubbla. Vi hade tillträde till växlingsområdet en timme så det var gott om tid att förbereda växlingarna. Man fick en plastlåda bredvid cykeln att ha sina saker i och det var snabbt fixat. Vi såg Andreas och Fredrik varva ut på sitt andra cykelvarv sen var det dags att gå ner till starten. Trots att detta bara skulle vara en träningstävling så slår tävlingsnerverna till och som vanligt hinner jag tänka att jag inte vill vara där. Jag har druckit min Umara Intend och snart känner jag hur den kickar in och jag vill ner i vattnet. Älskar känslan som Intenden ger mig. Pratar lite med några tyska damer som oroar sig för kylan i vattnet. Vi startar i 3 grupper, alla män med tävlingslicens först, därefter alla män utan licens dvs motionärerna och några minuter efter alla damer och stafettdeltagare. Jag var snabbt framme i kön och i vattnet när vi ombedes gå i och simmade snabbt bort till startlinjen. Vattnet var kallt, gissar ca 15 grader. Starten gick nästan direkt jag nådde fram. Fick trängas lite i början men sen fritt fram. Navigerade inte så bra denna dag och simmade en stor onödig sväng till den sista bojen. Kom ikapp startgruppen före och hamnade i kö utan att kunna komma förbi då alla skulle upp på en smal liten ponton och det blev trångt sista biten in. Vid pontonen blev det som en propp och ingen verkade ha någon brådska. De hade duschar monterade efter pontonen som man springer under på sin väg till cykeln och där började folk ta av sig våtdräkterna och ställa sig i duscharna! Jag fattade inte vad de höll på med och upplevde konsekvensen av att ha fått startat minuterna efter gruppen med motionärer.

Nåväl, ut på cyklingen och börja jobba direkt. Banan börjar med en 3 km lång och seg backe och benen gnällde lite av att tvingas kallstarta sådär. Men efter att ha kommit upp så började jag hitta in i min rytm och kände att jag nog var rätt pigg och stark i kroppen. Tryckte på och njöt av de helt avstängda vackra vägarna. Jag t om började köra om folk, bara killar. Oklart om det deltagare i min distans eller från de som körde den långa och var ute på sitt andra varv. Det blåste en hel del, mest motvind eller sidamot. Jag kröp ihop i tempobågarna och höll ett bra tryck. Kom ut på en lång öppen raka och jag blåste om cyklist efter cyklist. Jag fattade inte varför de körde så långsamt. Detta har inte hänt mig förut och det var riktigt roligt. Oftast är jag tidigt upp ur vattnet plus att jag brukar starta i tidigare startgrupper, och sen blir jag omkörd av hela världen. Så detta var en ny och välkomnande upplevelse.

Efter ca 28 km når man foten på stigningen. Det är en sepentinklättring på ca 4,5 km med en snittlutning på 6,4%. Jag matade på bra uppför och tittade efter Johan som jag trodde borde vara på väg nedför. Efter ca halva backen mötte jag honom i en hiskelig fart ner. Klättringen är fin, jag har gjort den några gånger förr om åren här. Nu tog den ca 25 min från korsningen och upp och jag fick ur mig runt 182 watt. Körde även här om några killar och fick även en på rullen. Nedför tog jag det försiktigt men kände mig ändå rätt avslappnad. De nya hjulen känns trygga och jag vågar köra på lite mer. Men den sista biten ner är en raka innan man når T- korsningen igen och där låg vinden på och slet ordentligt i mitt framhjul. Tycker det är så himla läskigt och vågar inte ligga kvar i tempopositionen och när hastigheten går över 50 km/h så blir jag rädd och bromsar.

Den sista biten tillbaka kör jag om folk när de lutar lite uppåt och blir omkörd när det lutar neråt. Når växlingsområdet, får till en hyfsad växling och springer ut på löparbanan. Den går längs vattnet ut till en fyr och tillbaka. Jättefint! Det är en del uppför bort till fyren och jag löper på och försöker tänka på coachens feedback. Upp med höften, luta överkroppen och raka armbågar. Jagar en tjej som jag cyklade om flera gånger men som sprang om mig strax i början av löpningen. Ser att jag tar in på henne och plötsligt är jag ikapp och om. Skön känsla. Annars ser jag inte så många tjejer på banan faktiskt. Löpningen känns rätt bra även om benen är lite tunga efter cyklingen. 5,2 km går rätt snabbt att avklara så strax är jag i mål. Där möts man av dricka, paella, chips, smörgåsar och jag vet inte allt. Man får också en flaska vin, vilket kändes rätt udda. Men en välfylld athletsgarden måste man ju säga. Arrangemanget var bra, allt kändes tydligt och ordnat.

Jag kom 6:a av 16 damer i D40 och på 15:e plats av 47 damer totalt. Kom upp 3:a ur vattnet i min klass (11:a totalt av damerna) vilket är godkänt. Sen tappar jag massor på cyklingen och på löpningen. Kunde ha simmat bättre och hårdare, är nöjd med cyklingen trots allt och hyfsat med löpningen. Här är nu mitt utgångsläge. Det är här jag är nu. Det ska bli väldigt spännande att se hur utvecklingen blir efter kontinuerlig bra träning med de allra bästa förutsättningarna.

Kram på er!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.